رواية مجنونة اليزن الفصل السادس 6 بقلم ميرو محمد
6
فرح بستغراب: هو في ايه هما بيبصو ليا كده ليه .
هبه صديقة فرح : اصل في حوريه او اميره كده دخلت الحفله .
فرح : حوريه وكمان اميره ليه يابنتي يعني .
هبه : يابنتي انتي مش عارفه قيمة نفسك ولا جمالك .
فرح : طب يلا ياختي يلا نشوف استاذ يزن فين احسن ينفخني علي التأخير دا .
هبه : ماشي يلا .
ولاكن هم لم يأخذو بالهم من هذه الاعيون المنبهرا من جمال فرح نعم هو يزن كان ينظر هو الاخر الي هذه الجميله .
يزن وهو سرحان في جمال فرح وهي بتقرب عليه وشعر٨ا الطاير في الهوا وخدودها الفراولة من شدت الاحمرار وعيونها البتلمع . ظل يقول هي ازاي كده . وازاي جميله كده مش معقول يكون الجمال دا كله عندي . ولاكن فاق علي كلمة فرح .
فرح بستغراب : استاذ يزن يافندم .
يزن واخذ بالو : ها نعم .
فرح : بقول لحضرتك معلش اني اتاخرت . اتفضل ورق الاتفاق اهو .
ندي اخت يزن : ايه دا مين الجميله دي ياابيه .
يزن وهو ينظر الي فرح : احم دي فرح السكرتيره الخاصه بتاعتي .
ندي : دي جميله خالص . لاء ليك حق تحب الشغل .
فرح بكسوف : احم شكرا لحضرتك .
هيام : احنا مش هنخلص بقا يايزن خلينا نمضي العقد .
يزن : ايوه يلا نقعد عشان نبداء .
فهد : يلا . عشان الصحافه يصورو كام صوره ويعلنوها . عشان الكل يعرف مين هو يزن الفيشاوي.
فرح بتوتر وقلق : صحافه .
يزن نظر اليها : ايوه ويلا اقعدي .
فرح : ها لاء لاء.
يزن بستغراب : لاء ايه .
فرح : اصل اصل .
هبه : اصل هي كانت دايخه يافندك واحنا جاين وهي كانت عاوزا تدخل الحمام . بس لقينا نفسنا اتأخرنا فجينا علي هنا علي طول .
فرح : ايوه ايوه صح انا عاوزا ادخل الحمام .
هبه : خلاص روحي وانا هكمل مكانك يافرح .
يزن : لو تعبانه نطلب الدكتور .
فرح : لاء لاء انا هدخل الحمام وهكون كويسه .
هيام : خلينا نخلص من الفيلم دا بقا .
فرح بحزن : تمام عن ازنكم . ذهبت فرح الي الداخل وجريت علي حمام . وكان يزن ينظر لها حتي اختفت من امامه .
فهد : يلا نبداء .
وفعلا بداؤ يكتبو العقود وسط الصحافه والحشد الكبير من رجال الأعمال والناس المهمه في الدوله . والضحك والهزار .
اول مافرح دخلت ظلت تبكي كثيرا علي حالها وكانت منهاره جدا جدا وان الحياه صعبه جدا عليها وان هي مش عارفه تعيش حياتها . ظلت تبكي وتدعي ربها ان يعدي ال هي فيه دا بقا ……
خلص يزن من التعاقد وسلم علي هيام وبداءت التهاني
هيام وهي تبوس يزن : مبروك علينا يايزن .
يزن : شكرا ياهيام هانم .
هيام : مخلاص بقا يايزن وبعدين بمناسبة الحصل يلا نرقص سوا .
ندي : هوووف دا كده كتير بجد . هي فرح فين ياهبه .
يزن بستغراب وقلق : ايوه صح فين فرح ياهبه .
هبه بقلق : مش عارفه من لما دخلت الحمام مرجعتش .
ندي : لتكون حصلها حاجه .
هيام : ميحصلها احنا مالنا يلا يايزن نرقص .
يزن لم يهتم لكلام هيام لانه فعلا قلق علي فرح : روحي شوفيها ياهبه .
هبه : حاضر يافندم .
ندي : استني ياهبه انا هاجي معاكي .
ذهبت هبه وندي الي الداخل عند فرح .
فهد : ربنا يستر ميكنش في حاجه .
يزن ظل واقف وهو قلقان .
وهيام مكزتش طيقه نفسها .
وصلت هبه وندي الي الحمام ودخلو وخبطو علي باب الحمام .
ردت فرح من خلف الباب : ايوه مين .
هبه : ايه يافرح مالك . وبعدين انتي كل دا في الحمام .
ندي : لو تعبانه نطلب دكتور .
فتحت فرح الباب وكانت فعلا منهاره وعيونها حمرا من شدت البكاء .
ندي وهبه بزهول : ايه دا في ايه .
فرح : مفيش انا كويسه .
ندي : كويسه ازاي انتي مش شايفه شكلك .
فرح : لاء بجد كويسه هو عشان تعبانه بس وطول النهار وانا في الشغل .
هبه فهمت فرح فقالت : طب ظبطي نفسك ويلا عشان استاذ يزن قلقان احسن يكون حصلك حاجه .
فرح بحزن : حاضر .
ظبطت فرح نفسها . وخرجو البنات الي الخارج .
يزن بقلق : هما اتاخرو ليه كده .
فهد : مش عارف .
هيام : وانت مهتم بيها كده ليه .
يزن : …. ليسه هيرد علي هيام . كانو وصلو عندهم .
يزن : اهم وصلو . ولاكن وقف مصدوم من شكل فرح .
فهد : ايه دا مالك يافرح .
فرح بابتسامه : مفيش يااستاذ فهد .
فهد : ازاي يابنتي . انتي مش شايفه نفسك وعيونك الحمرا دي . انتي كنتي معيطه .
فرح : لاء دا بس شوية ارهاق .
كان يقف يزن يستمع الي الكلام بهدوء وهو يعلم بوجود شئ ولاكن ماذا هو . اكيد اكيد هيعرف .
هيام : انت يايزن عندك دراما كتير في شغلك ومع الموظفين عندك .
ندي بغيظ : وحضرتك كنتي تعرفي المواظفين منين .
هيام : العينه اهي وشورت علي فرح .
كانت فرح تنظر الي يد هيام التي تشاور بيها علي فرح .
ولاكن دون رد ولا اي رد فعل . فستغرب يزن جدا . لان فرح مش من عاداتها السكوت دا خالص ولا انها تسكت علي حد يغلط فيها .
هيام : يلا بقا يايزن نرقص . وشدت هيام يد يزن وذهبت بيه الي ساحت الرقص .
وكانت فرح تنظر لهم بحزن . وتفكير . وان ليه هي كده مضيقه . انتي بتفكري في ايه يافرح انتي فين وهو فين .
وكذلك يزن يفكر في فرح وهو يرقص مع هيام . وان في حاجه كبيره في فرح مغيرها كده . بس هي ايه مين زعلها كده مييين وانا مش هخلي يعي”ش لحظه .
بس انا ليه مهتم كده بزعلها .
ولاكن فاق من سرحانه علي هذا الشاب الذي يطلب من فرح الرقص معه .
الشاب : ممكن ترقصي معايا ياقمر .
ظلت تنظر فرح لهذا الشاب الذي يمد يده اليها ويطلب الرقص معاها .
وكان ينتظر يزن رد فرح .
فرح : لاء معلش انا تعبانه .
امسك الشاب يد فرح وقال : تعالي بس وانتي هتروقي .
وقد اسودت اعيون هذا اليزن من شدت الغضب والغيره التي تأكله من الداخل .
يزن بغضب الجحيم : فرررررررررح ……..
يتبع …